Sugarin vinkit kansainvälistyville yrityksille

Vinkit trendit asiakasymmärrys brändi PR markkinointi maine pop-up

28.4.2017 11:02:49 Kirjoittanut Saana Sillanpää

Sugar Helsingin ensimmäinen pop-up showroom pystytettiin Kööpenhaminaan viime syksynä ja maailmanvalloitus sai jatkoa helmikuussa, kun popahdimme Tukholmaan. Mukaan Ruotsiin otimme 11 asiakasta ja heidän kärkituotteensa. Tuotekokonaisuudessa olikin edustettuna laaja kattaus brändejä lifestylen ympäriltä: sisustusta, asusteita, elintarvikkeita ja kosmetiikkaa.

sugar_stockholm_zf_blogi.jpg

Sugarin asiakkaita yhdistää laadukkaat ja vastuullisesti tuotetut raaka-aineet ja tuotantotavat – erottuva konsepti ja brändejä yhdistävä arvomaailma otettiin vastaan positiivisen uteliaasti. Sugarin raikas konsepti oli selkeästi jotain uutta myös naapurimaassa. Mikä tärkeintä, asiakkaidemme tuotteet aiheuttivat paljon kiinnostusta ruotsalaismediassa.

Sugarilla tavoitteemme on laajentaa liiketoimintaamme pysyvämmin kansainvälisille markkinoille. Pop-up showroomien avulla olemme tunnustelleet eri markkinoita ja mediaympäristöjä: Mitkä tekijät vaikuttavat brändien menestymiseen? Millaisiin tuotteisiin paikallinen media tarttuu, ja miten paikalliset trendit vaikuttavat menestymiseen?

Tässä Sugarin kootut vinkit niistä perusasioista, jotka kannattaa huomioida, kun tavoittelee paikkaa kaupoissa ja kuluttajien ostoskärryissä Suomen ulkopuolella, uusilla kohdemarkkinoilla:

1. Puolivalmiilla tuotteella ei kannata lähteä tavoittelemaan maailmanmainetta. Jos kilpailu Suomessa on kovaa, niin se on moninkertaista kansainvälisillä markkinoilla. Ennen kuin lähtee tavoittelemaan laajempaa kuluttajamarkkinaa, pitää tuotteen ja brändin olla pakkausta myöden viimeisen päälle hiottu. Muuten ovet sulkeutuvat nopeasti.

2. Erotu tarinalla. Suomalaiset raaka-aineet tai luomu eivät yksistään riitä kilpailukentässä erottumiseen. Jotta tuote saadaan myytyä medialle, pitää brändi tuoda esiin mieleenpainuvasti.

3. Varmista, että tuotteet ovat kuluttajien saatavilla. Alkuun hyvä verkkokauppakin riittää, mutta jos kuluttajat eivät pääse käsiksi tuotteisiin helposti, media ei kirjoita niistä. Muutama jakelukanava riittää alkuun. Medianäkyvyys puolestaan lisää kuluttajien kysyntää, jolloin tuotteet on helpompi saada yhä useampiin kauppoihin myyntiin.

Sugarin seuraava ulkomaan pop-up showroom järjestetään ensi syksynä.

Sugar Helsinki on uuden sukupolven PR-toimisto ja vastuullisen lifestylen positiivinen puolestapuhuja! Tarjoamme asiakkaillemme suunnitelmallista ja kohdistettua brändi- ja tuoteviestintää digitaalista ja perinteistä mediaa kekseliäästi hyödyntäen. Tärkein tehtävämme on tehdä edustamamme asiakasbrändit tunnetuiksi kohdetyhmien keskuudessa. Siksi me viemme viestinnän suunnitelmallisesti sinne, missä kohderyhmä viettää aikaansa.
Sugar Helsinki – Sweet PR for sustainable lifestyle
Asiakkaitamme ovat mm. Mádara, Weleda, Yosa, Mia Höytö, Flow kosmetiikka, Float Kallio, Nordiq Nutrition, Urtekram, A. Vogel, Frantsila, PUR Hyvinvointikauppa, Arvid Nordquist.

Sugar Helsinki on osa The Zeeland Familyä.



Kirjoitus on osa kansainvälistymiseen liittyvien blogipostausten sarjaa.

Onko yrityksesi tulevaisuudensuunnitelmissa kansainvälistyminen? Vai toimitko jo valmiiksi Suomen rajojen ulkopuolella?
Zeeland Family järjestää kansainvälistyvien yritysten aamiaistilaisuuden tiistaina 16.5.2017 klo 8.30–10.30. Tapahtumassa kuulet, miten kansainvälisyys on mahdollista saavuttaa oikeanlaisen markkinoinnin avulla.

ILMOITTAUDU TÄSTÄ

Saana Sillanpää

Saana Sillanpää

Head of Lifestyle PR