Pakkausdesign ei saa Suomessa ansaitsemaansa huomiota

Pakkausdesign

14.6.2017 12:17:57 Kirjoittanut Teea Björklund

Pakkausdesign

Pakkausdesignin vaikutus brändilähettiläänä kuluttajan ostopolussa helposti lähes unohdetaan. Se voi ääritilanteessa olla brändiltä ainoa markkinointiviesti, jonka kuluttaja kohtaa.

Hyvä pakkauksen ulkoasu voi muuttaa ostokäyttäytymistä kaupan hyllyllä. Food Network Magazinen teettämän amerikkalaistutkimuksen mukaan peräti 50% kuluttajista kertoo ajoittain ostavansa elintarvikkeen pelkästään tyylikkään pakkauksen perusteella.* Onnistuneella pakkausdesignilla voi olla ratkaiseva vaikutus jo kaupan sisäänostajan päätöksentekoon.

Onnistuneen pakkausdesignin elementit rakentuvat

  • brändin tarinasta ja lupauksesta, viestien näin myös brändin emotionaalisia etuja
  • positiivisesta erilaistumisesta kilpailijoihin nähden ja hyllyerottuvuudesta. Hyvä design uskaltaa myös haastaa kategorian konventioita.

 

taustatutkimus on onnistuneen pakkausdesignin lähtökohta

 

Kun mennään vientimarkkinoille, pakkauksen merkitys on entistä suurempi. Kotimaassa toimivalla reseptillä ei enää pärjää. Markkina- ja kuluttajaymmärrys korostuvat kuten myös pakkauksen positiivinen erottuminen kilpailusta. Ja kyllä, pakkaus on tärkeää muillekin kuin päivittäistavarakaupan toimijoille! Millaisessa kuosissa asiakas saa myyntiartikkelisi, luo mielikuvaa brändistä yhtä lailla riippumatta toimialasta ja jakelukanavasta.

Pakkaussuunnitteluprosessissa tulisi lähteä liikkeelle asiakasymmärryksestä, kuluttajainsightista, huolellisesta kilpailija-analyysistä sekä pakkauksen semioottisten viestien tulkitsemisesta. Hyvä pohjatyö vähentää ”musta tuntuu” –fiilispohjaista tekemistä sekä lopputulosta laimentavia kompromisseja.

Vähintään yhtä tärkeää kuin hyvän designin suunnittelu, on pakkausteknisten asioiden ymmärtäminen. Millainen on painettava materiaali, kuinka montaa väriä voi käyttää, millaisilla erikoistehosteilla saadaan tehoa ulkoasuun. Digipainatuksen ja älyteknologioiden mahdollisuudet tulevat merkittävästi muuttamaan pakkausta mediana ja pakkauksen käyttökokemusta. 

Zeeland Familyn suunnittelijat luovat useita satoja uusia pakkausdesigneja vuodessa.

Uskallatko arvioida, missä kuosissa on tärkein brändilähettilääsi? Jos haluat arviointiapua, olethan meihin yhteydessä.

*(N=1957 vastaajaa, iältään 21-54-vuotiaita)

 

Ota yhteyttä