Kaunis jälki

mainonta

18.11.2016 10:39:09 Kirjoittanut Juuso Enala

Torstai oli poikkeuksellista laatutyöaikaa. Vietin sen kollegani Teron kanssa Epica Creative Circle–seminaarissa. Mainonnan huippuammattilaiset ympäri maailman kertoivat omista töistään ja kokemuksistaan. Kerrankin kokeilla oli lupa istua itse ruokapöydässä.

Beats by Dre - Hear what you want

Luovien puheenvuorojen joukossa oli mausteena Gunn Reportin tutkimustietoa, joka kertoi lahjomattomasti siitä, miten tunnepitoisella viestinnällä on merkittävästi paremmat muisti- ja huomioarvot kuin pelkästään faktoihin pohjautuvalla markkinointiviestinnällä. Goodvertising voittaa cashvertisingin.

Näimme taustoitettuja esimerkkejä nopeasti maailman johtavaksi kuuloke- ja äänentoistobrändiksi nousseen Beats by Dr.Dren mainonnasta. Suunnittelun perustaksi kiteytetty insight – keskeinen oivallus - oli vahva: Mobiilin elämäntavan ja tekniikan myötä musiikki on saavutettavissa kaikkialla ja kaiken aikaa, mutta äänentoiston tekninen laatu on huono. Mobiililaitteiden mukana tulevat kytkykuulokkeet ovat usein luokattomia. Myös mobiilin äänentoiston pitää kunnioittaa musiikin tekijöitä – ja sen kuuntelijoita. Siksi Beats by Dr.Dre.

Seminaaria edeltävänä iltana keskiraskaat sushiöverit ja normaalit ruokajuomat nauttinut suomalaisparivaljakko kuivasi silmäkulmiaan katsoessaan isolta ruudulta Cesc Fàbregasin tähdittämää lyhytelokuvaa, jossa kiihkeiden kannattajien huutomyrskyssä elävälle jalkapallotähdelle tarjoutuu mahdollisuus kuulla vain sitä, mitä hän haluaa. Pariin minuuttiin mahtuu enemmän tunnetta kuin moneen kokoillan elokuvaan. Kaupalliseksi onneksi tunne liittyy tiettyyn tuotemerkkiin. Parhaimmillaan mainonta on taidetta, joka menee ihon alle kuin tatuointineula jättäen sinne pysyvän jälkensä.

Jälki on kaunis.

 

Juuso Enala

Juuso Enala

Duke of Dialogue