LEAN STARTUP – RADIKAALISTI NOPEAMPAA LIIKETOIMINTAA

18.5.2017 13:47:34 Kirjoittanut Zeeland Family

MAD FB_1200x628__.jpg

Ideoita riittää, mutta uusien juttujen jatkuva aloittaminen väsyttää, koska lopputulosta ei tunnu syntyvän. Hyllyt pursuavat aloitteita, mutta aika ei tahdo riittää nykyisiinkään töihin. Zeeland Family tarttui härkää sarvista, ja lähti mukaamme rieputukseen kohti tuntematonta, ohjeenaan vain: “Relax, nothing is under control!”.

Eräänä tammikuun iltapäivänä pohdimme Zeeland Familyn Tuomaksen ja Sinin kanssa, mitä erinomaista ja mielenkiintoista voisimme jälleen tehdä yhdessä.

Olimme kaikki sitä mieltä, että speksien tai lopputuloksen määrittely etukäteen on pitkästyttävää, epäketterää ja tarpeetonta. Joku mainitsi sanat “unknown unknowns”, joiden innoittamana päätimme hypätä tuntemattomaan, katsoa mitä löytyy ja ratkoa ongelmia vasta sitä mukaa, kun niitä tulee. Olennaista oli saada aikaan liikettä ikuisten suunnitelmien sijaan.

Tuomakselle jäi noin 4 minuuttia aikaa valmistella asia juuri alkavaan henkilöstön kuukausipalaveriin. Pidempi aika olisikin ollut turhaa, sillä malttamattomia unknownlaisia ilmoittautui välittömästi mukaan.

Heti ensimmäisessä tapaamisessa sukellettiin suoraan asioiden ytimeen. Tähtäin oli uudessa liiketoiminnassa, joten listasimme oletukset, joita lähdettiin samointein testaamaan toimiston ulkopuolelle. Asiat alkoivat loksahdella kohdalleen, opittiin vauhdilla uutta, ja toimintamalleja iteroitiin lennossa. Kahden tunnin työskentelyn jälkeen tiimi sai myytyä ensimmäisen MVP- tuotteensa (pienin toimiva tuote). Tästä alkoi tarkempi tuoteperheen rakentaminen, mutta ilman lukkoon lyötyä liiketoimintasuunnitelmaa, palveluprosessia tai markkinointimateriaalia.

 Se onnistuu!

Käytössä oli siis Lean Startup -menetelmä, mutta mikä sen toteutuksessa sitten on niin eksoottista? Miksi malli onnistuttiin ujuttamaan niin nopeasti jo olemassa oleviin rakenteisiin?

Tekemisen vauhti säilyi ultra-ketteränä, kun ei käytetty aikaa ratkaisujen miettimiseen ennakolta. Projektille ei esimerkiksi tehty ajankäyttösuunnitelmaa tai -prosesseja, vaan asiat ratkaistiin mahdollisimman kevyesti sitä mukaan, kun niitä ilmeni. Vasta myöhemmin, kun oli jo näyttöä potentiaalisesta markkinasta sekä paljon oppimista asiakkaan ongelmasta, työskentelyä integroitiin olemassa oleviin käytäntöihin.

Johto ei ohjannut prosessia millään tavalla. Johdolta löytyi sekä luottamusta että kykyä vastuuttaa. Kun tiimi muutaman viikon kuluttua pitchasi uutta liiketoiminta-ideaansa johdolle, esitettiin tiimille vain kaksi kysymystä: “Mitä tarvitsette meiltä?” ja “Voimmeko pysytellä edelleen tämän projektin ulkopuolella?”

Kaikki mukaan

Unknown -projekti on kaikille avoin ja yhteinen. Osallistujat vaihtuvat tapaamiskerroilla sen mukaan, miten kukin pääsee paikalle. Jokainen paikallaolija vie kuitenkin asiaa omalla panoksellaan eteenpäin, riippumatta siitä onko ollut viime kerralla mukana. Projekti etenee muun muassa Slack-keskusteluissa ja neukkarin seinälle tehdyssä Lean Canvasissa. Asian omistajuus on kaikilla, joten “jonkun” puuttuminen ei ole jarruttanut.

Uudet työskentelytavat vapauttivat vanhoista ajattelumalleista. Potentiaalisten asiakkaiden kanssa jutteleminen, heidän ongelmiensa ymmärtäminen ja omien pelkojen voittaminen loivat valtavan energiamassan, joka näkyi kasvavana oppimiskykynä ja innostuksena. Eikä tämä into ja palo jäänyt vain projektiin, vaan virtasi mukaan jokapäiväisiin duuneihin. Monia prosesseja mietitään nyt uudelta kannalta ja omaa työtä osataan kehittää pienin askelin.

Tällä hetkellä käsillä on potentiaalinen uusi liiketoiminta, tunnistetut kanavat, joista tavoittaa asiakkaat sekä kassassa myytyä liikevaihtoa. Näppeihin on tarttunut myös omakohtaista asiakasymmärrystä, kykyä sietää keskeneräisyyttä, halua oppia uutta ja intoa kehittää ideoita kevyellä ja ketterällä tavalla.

“Nyt on coolia olla lean”

Copywriter Jukka Markkanen on ollut matkalla mukana kohti tuntematonta.

– Jännä huomata, kuinka hyödyllistä Lean-kokeilukulttuuri oikeasti on. Yksityiskohtaisten prosessien ja tuotekehitysten sijaan testaamme heti, onko tuotteelle tai palvelulle kysyntää vai ei. Lopputuloksena on onnistuminen, kävi miten kävi.

– Yksinkertaista, silmiä avaavaa ja palkitsevaa. Ei ainoastaan Lean-menetelmän opettelun kannalta vaan myös itsensä testaamisen ja ylittämisen osalta. Puhumattakaan siitä, kuinka koko organisaatio hyötyy innovatiivisista ratkaisuista, joita yhdessä kokeilemme. Nyt on coolia olla lean, Markkanen päättää.

Anu Rautanen ja Jussi Markula

Anu ja Jussi ovat intohimoisia Lean Startup -yrittäjiä, valmentajia ja sanansaattajia

Haluatko kuulla lisää, kuinka Lean-menetelmä on otettu käyttöön Zeeland Familyssa ja kuinka sinä voit hyötyä ajattelumallista? Ilmoittaudu mukaan ilmaiseen webinaariin torstaina 15.6. ILMOITTAUDU TÄÄLTÄ

 

Zeeland Family

Zeeland Family

Zeeland Family on Suomen monipuolisin markkinoinnin palvelutoimisto.