Elämää kuplissa: modernin markkinointiviestinnän 10 steppiä

Markkinointiviestintä Asiakasymmärrys

20.4.2017 16:15:21 Kirjoittanut Tero Ylitalo

 Stereotypioilla ja mutulla pystyi aiemmin rakentamaan markkinointiviestintää. Se joko osui tai se ei osunut, kokemus toi usein varmuutta. Eikä tämä arvaustaktiikka ole muuttunut miksikään. Sillä saavuttaa yhä yhtä huonoja tuloksia kuin vanhaan hyvään aikaan.

 

 Me elämme verrattain pienissä kuplissa. Oma Facebook-feedini ei ole läpileikkaus (suomalaista) ihmisistä. Täten en voi ymmärtää kaivosalan asiakkaani asiakkaiden ajatusmaailmasta tuon taivaallista ilman perusteellista tutkimista. Tai en osaa arvata keskivertokuluttajan ostokäyttäytymistä Prismassa perjantaiaamupäivällä kello 10. Eikö silloin pitäisi olla töissä?

 Kuvittelemme ymmärtävämme muita ihmisiä, mutta oikeasti pystymme aavistamaan vain oman kuplamme sisäistä liikennettä. Kaikkeen muuhun – ja toki sen oman kuplamme täydelliseen ymmärtämiseenkin – tarvitsemme datan tuomaa ymmärrystä, insightia.

 Jotta tästäkin löpinästä olisi edes jotakin hyötyä jollekin, niin koostin tähän 10 askeleen listan miten päästä alkuun:

  1. Etsi kohderyhmäsi kupla datan avulla
  1. Määrittele kohderyhmäsi käyttämät kanavat, data auttaa
  1. Kaiva kohderyhmäsi muut mielenkiinnon kohteet datan avulla (SUURI MUUTOS)
  1. Luo markkinointiviestisi vastaamaan kohderyhmäsi muita mielenkiinnon kohteita
  1. Rakenna aasinsilta tuotteeseesi/palveluusi
  1. Pullauta teoksesi datan osoittamiin kanaviin
  1. Seuraa ja mittaa edistymistä
  1. Reagoi, jos tarvetta
  1. Naura matkalla Pivolle
  1. Aloita alusta tai keskeltä tai lähde kalaan

Data itsessään on merkityksetöntä. Tarvitaan ihmismieli, tai AI, luomaan luovia tuotoksia datan antamalle alustalle. Ihminen haluaa leipää ja sirkushuveja, apua ja viihdettä, joka osuu suoraan henkilön järkeen ja sydämeen. Ja koska ihminen on sosiaalinen eläin, hän jakaa arvostamiaan tiedon ja viihteen palasia omalle kuplalleen. Näin pääsemme viraalin alkulähteille.

 

Van Damme ei ole sattumaa. 

KUVA: By Volvo Trucks, via http://theinspirationroom.com

 

Tero Ylitalo

Tero Ylitalo

Creative planner