DIGITALISOI KAIKKI MITÄ VOI DIGITALISOIDA?

Digitaalisuus valmennus

20.10.2016 14:42:25 Kirjoittanut Samuel Tenhunen

Kun yhä suurempi osa ajastamme kohdistuu digitaalisiin kanaviin, on selvää että yritysten panostusten tulisi vastata tätä muutosta. Elämme aikaa, jossa nuorille sukupolville digitaalisuus on normi, mutta samalla useassa yrityksessä yritetään vielä hahmottaa, miten digitaalisuuteen tulisi suhtautua. Jotta tulevaisuutta voisi lähteä rakentamaan, on hyvä ensin olla käsitys siitä, mitä digitaalisuus on. Ensimmäinen askel saattaa tuntua kivuliaalta, sillä joka puolelta heitellään vieraita termejä, teknologiaa ja prosesseja. Kaikki saarnaavat oman asiansa tärkeyden nimeen, ja saattaa tuntua vaikealta hahmottaa, mistä aloittaa tie digitaaliseen muutokseen.

Mitä digitaalisuus on?

Kävin Sanoman järjestämässä tapahtumassa, jossa yksi puhuja tiivisti digitaalisuuden varsin hyvin. Digitaalisuus on aikakausi. Sitä voi verrata vaikka teolliseen vallankumoukseen. Teollistumisen aikakautena opimme hyödyntämään sähköä. Tämä ei itsessään vielä muuttanut heti mitään, mutta kun ymmärsimme sähkön tuomat mahdollisuudet ja osasimme alkaa hyödyntämään sitä, pystyimme tekemään uusia asioita ja olemaan tehokkaampia. Sama pätee digitaalisuuteen. Ensimmäinen askel on alkaa hyödyntämään sitä kuin sähköä. Sen jälkeen on mahdollista innovoida uutta.

Jotta yritys pystyisi hyödyntämään digitaalisaatiota, tulisi ensimmäisenä ymmärtää, miten se vaikuttaa asiakaskohtaamisiin. Jos yhä uskot, että esimerkiksi myynti ja markkinointi toimivat kuten ennen, on varma että sinun asiakaskuntasi on dinosauruksia. Nämä tulevat kuolemaan sukupuuttoon, ja jos et ole valmistautunut tuohon hetkeen, niin saattaa käydä myös sinun yrityksellesi.

Mitä pitäisi tehdä?

Itse suosittelen ensimmäiseksi miettimään sitä, miten digitaalisuus on muuttanut asiakkaasi elämää? Miten hän kohtaa yrityksesi ja tuotteesi ja milloin? Miten hän käyttää esimerkiksi mobiilinettiä tänään ja huomenna. Älä tyydy oletuksiin ja MuTuun, vaan tutki. Asiakkaasi ovat paras tietolähde, ja parhaassa tapauksessa he kokevat tiedustelusi palveluksi. Kun ymmärrät asiakkaasi paremmin, on helpompi lähteä miettimään teknologioita, työkaluja, toimintamalleja ja prosesseja ja määritellä missä järjestyksessä digitaalisuutta lähdetään hyödyntämään. Ja muista, digitaalisuus on aikakausi, joten kaikkea ei tarvitse saada valmiiksi heti.

Haluatko apua tiellä digitaalisuuteen?

Osallistu digivalmennukseen

Samuel Tenhunen

Samuel Tenhunen

Experienced marketing professional with expertise in digital strategy and consumer experience.