Mennyt mies ei haikaile internetin perään

Digimarkkinointi Digitaalisuus valmennus

12.10.2016 16:45:52 Kirjoittanut Antti Leino

Koko maailma ja kaikki maailman tavarat ovat parin klikkauksen päässä. Ostaisinko tänään Alibabasta kauhakuormaajan tai 200 valkoista t-paitaa? Onkohan se kaverin suosittelema kirja saatavilla Amazonista? Mitähän nettihuutokaupassa tänään -08 vuosimallin Volvo V70 maksaa?

Digimarkkinointi muokkaa ostopolkua

Perinteinen markkinoinnin ostosuppilo eli asiakkaan ostopolku on teoriatasolla “rikki”. Valta tuotteen valinnassa ja ostamisessa on siirtynyt digimaailman myötä myyjältä asiakkaalle. Kysykää vaikka siltä tuusulalaiselta autokauppiaalta: Koko internet pitäisi räjäyttää, koska asiakkaasta on tullut pomo ja hinnoista läpinäkyviä.

Asiakkaasta on tullut autokaupassakin pomo

Perinteinen ostosuppilo on silti ymmärrettävä. Oikeaan aikaan tarjotut sisällöt ja palvelut helpottavat ostopäätöksen tekemistä ja tekevät valinnasta vaivatonta. Digitaalisen median kautta voimme “siirtää” tai ainakin kuvitella siirtävämme asiakasta eteenpäin kohti ostopäätöstä.

Valta ei ole markkinoijan käsissä, mutta kun ymmärrämme tuotteen valintaprosessia, voimme tarjota oikeaa tietoa, palvelua, viestejä ja kohdetta.

  1. Markkinoijan rooli on varmistaa, että päätöstä varten on tarjolla oikeaa informaatiota oikeaan aikaan ja oikeassa muodossa joko digitaalisesti tai fyysisesti.
  2. Markkinoija voi muotoilla soveltuvia sisältöjä ostopolun eri vaiheisiin. Laajuus ja muoto vaihtelevat toimialakohtaisesti.
  3. Myös markkinoijan resurssit sanelevat tehdäänkö jatkuvaa blogia, tuotevideoita vai artikkelin tuottamiseen. Näiden avulla markkinoija voi ohjata millaista kokemusta haluaa synnyttää.

Jokaisen sisältöelementin tehtävä on selkeä: edistää tunnettavuutta, kiinnostavuutta, preferenssiä ja suosittelua.

Digimarkkinoinnin guru -valmennuksemme vastaa juuri näihin haasteisiin. Esimerkkien ja käytännön oppien kautta autamme löytämään markkinoijaa oman tavan menestyä digitaalisessa maailmassa. Markkinointi on yrityksen elinehto.

Lue lisää valmennuksesta

PS. Tämän kirjoituksen innoittaja on J. Karjalaisen sarkastinen Mennyt mies, sillä markkinoinnin tulevaisuus on olla yrityksen keskeinen funktio, jonka ympärille rakentuvat tuotteet, hinnoittelu, jakelu ja viestintä.